Sider

20. desember 2013

Lommetøfler under treet...

 Har strikket noen par med lommetøfler,
 som havner under treet hos gode venninner til jul....
 
 Små og lette,
og får akkurat plass i håndveska når man skal bort en kveld...

Og sånn ser de ut på beina,
kjekke ikke sant?
 
Du rekker fortsatt å strikke et par eller to til jul,
om du setter fart på strikkepinnene...
 
Mine sokker er strikket i garnet Sterk fra Du Store Alpakka,
men du kan også bruke annet nylonforsterket garn.
Bruker du rent ullgarn blir de veldig fort utslitt.
 
Oppskrift på Lommetøfler ;-)

Strikkefasthet: 22 masker = 10 cm på pinne nr 4
Garn: 1 nøste Sterk fra Du Store Alpakka til 1 par tøfler.

Legg opp 5 masker,
og strikk riller frem og tilbake til du har 5 riller.
Øk deretter 1 maske først på hver pinne til 23 masker;
og deretter økes det til 46 masker.
Strikk så 2 rett og 2 vrang i 15 cm.
Ta isammen 2 og 2 masker, sånn at det igjen blir 23 masker.
Strikk rillestrikk, og
fell 1 maske først på hver pinne til 5 masker gjenstår.
Strikk 5 riller over disse maskene, og fell av.

Sy isammen, og pynt med en knapp eller hekleblomst,
og tøflene er ferdige ;-)

Nå får jeg koslig kaffebesøk,
og etterpå skal jeg prøve å få fullført noen julegaveprosjekter...
Gjenstår også en del gaver å pakke inn,
og å reise rundt å få levert de ut,
så helga blir sikkert travel nok den...
God førjulshelg ;-)

7 kommentarer:

Marte sa...

Hei Rita! :) Tusen takk for koselige kommentarer i bloggen min! Jeg elsker lommetøflene du har laget, og sendte oppskriften videre til svigermor som kan strikke ;) Kanskje dette er et prosjekt som kan lære meg å strikke!?

Ønsker deg og dine er koselig juletid! Gode tanker og klemmer fra meg

Pinklady 68 sa...

Så fine lommetøfler!! Koselig gave å få:-)
Riktig god jul til deg og dine!

KLem Laila.

Unni A sa...

Heldige venninner du har! Får jeg være venninna di..? hihihihi De lommetøflene dine er kjempefine! Så smarte! Takk for oppskriften, kanskje jeg skal prøve meg på nyåret.
Det begynner å nærme seg jul her i huset også. Har vasket og pyntet det jeg gidder i år, de fleste gavene er pakket inn, julekortene er sendt og roen har senket seg litt.
Ønsker deg en riktig god jul!
klem Unni

Heidi sa...

Kjempeflotte lommetøfler!
Ønsker deg og dine en riktig god jul, Rita!

Kjersti sa...

Så koselige tøfler Rita, fine smågaver!
Takk for all inspirasjon, koselige treff og for alle hyggelige kommentarer i året som har gått Rita, så ser jeg fram til et nytt kreativt år i 2014!
Ønsker deg ei god jul og godt nytt år!
Klem fra Kjersti:)

Elin sa...

Disse ser så deilige ut! Skulle hatt likt å prøve meg på dette, men tror jeg må ha personlig opplæring ved neste møte ;) Kanskje pakke strikketøy i scrappebaggen... Ønsker deg og dine ei riktig god jul og et godt nytt år 2014 :) Klemmer fra meg.

Heidi sa...

De tøflene er bare så lekre!
Må prøve å fa laget slike jeg også:)
Takk for inspirasjon og koselige kommentarer Rita:)
Ønsker deg og dine en riktig god jul!
Klem, Heidi:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...