Sider

2. februar 2011

Strikket tube-skjerf :-)

Nå er det jo så moderne med disse store skjerfene,
som du bare surrer rundt hodet slik du selv vil.
Jeg hadde også lyst på et sånn skjerf,
men fant bare oppskrifter med kjempetykt garn.
Dermed lagde jeg min egen variant,
og kombinerte et hullmønster fra en oppskrift
med mine egne ønsker :-)

PS! Min datter Hanne var så snill å stille opp som skjerf-modell,
så tusen takk til henne :-)

Oppskrift på strikket tube-skjerf
Min oppskrift blir skjerf i voksen størrelse,
 passe til å surre 2 ganger rundt halsen.
Ønsker du et mindre skjerf, legger du bare opp færre masker,
men pass på at antallet er delelig med 3 pga hullmønsteret.

Jeg har brukt 2 nøster Kitten Mohair fra Sandnes til skjerfet,
og evt en rest (ca 1/2 nøste) til heklepynten om du ønsker den!
Legg opp 210 masker på rundpinne nr 6.
Strikk rundt og rundt.
Gjenta disse to omgangene til du har brukt 2 nøster,
men gjem igjen nok garn til felling!

Pinne 1: strikk rett hele omgangen.
Pinne 2: *1 kast, strikk 2 masker sammen, strikk 1 rett*
Gjenta fra * til * ut omgangen.

Pass på at mønsteret stemmer overens,
sett evt et merke der hvor omgangen begynner.
Mønsteret skal danne skrå striper.
Jeg har heklet en pyntekant både i over- og nedkant av halsen,
og pyntet med to hekleblomster, men dette behøves ikke.

Har fått flere spørsmål om den pyntekanten i det siste,
så her kommer den:
 *1 fm, 3 lm, 1 fm, 3 lm, 1 kjm i forrige fm, 3 lm*,
 gjenta fra *til * rundt hele skjerfet.
 Du får da en kant med buer og såkalte picoter imellom :-):-)

Oppskrift på hekleblomstene finner du her.
Lykke til med strikkingen ;-)

20 kommentarer:

Hege sa...

Åååhhh så NYDELIG skjerf, Rita!!! Me like!!! Og så såå søt modell du har (hi, hi)

Klem Hege

Mette sa...

Dette var knallfint...tror også det er godt å ha på seg! synd jeg ikke strikker, men heldigvis har jeg en søster som mer enn gjerne strikker så kansje det kan bli et sånn på meg etterhvert også:)

Hvordan har det gått med Tassen?

Klem Mette

Heidi sa...

Dette var nydelig!
Så flink du er:)
God helg, klem:)

nergele's puslerier sa...

Hallo

Så fint skjerf,riktig stilig ,men hva skal en gjøre når en ikke kan å strikke og ønsker seg slikt da?

Flott modell har du også-
vi ses på mandag..

fra hilde johanne

Hilde sa...

Dette skjerfet er nydelig!!!

Marte sa...

Åå! Enda en gang skulle jeg ønske at jeg kunne strikke, for dette var lekkert! Har vært inne å siklet på de nydelige sjalene du laget til HappyHobby jentene til jul, de er bare så flotte!

Tusen takk for at du legger igjen så koselige kommentarer i min blogg, Rita - det er alltid så koselig å lese hva du har skrevet til meg! På fredag tar jeg med meg mamma og besøker Happy Hobby for første gang, kanskje sees vi?! :) Klem fra Marte

Anonym sa...

Heisann!
Nydelig "tubeskjerf" og ikke minst lekre blomster! Sistnevnte kunne jeg gjerne sett oppskrift på; hva slags masker du har på innerste kronblader.
Til "strikkdyslektikere" kan jeg trøste med at drops.no har supre instruksjonsvideoer med både strikke- og hekleteknikker!
Tusen takk og lykke til videre fra Lilianne

Anonym sa...

Hei,
og takk for inspirasjonen :-)

Strikket skjerfet selv, men lagde matchende lue(med samme garn og mindre pinner)og den ble en superflott lue, og tilsammen ble dette en superflott gave, som ble veldig satt pris på :-)
Hilsen amatørstrikker :-)

Anonym sa...

Kjempefint skjerf, denne skal jeg prøve meg på. Finnes det oppskrift på pyntekanten noen plass?

Mvh
Hege Moen

RitaK sa...

Hei Hege ;-) Har fått flere spørsmål om dette i det siste, så nå har jeg lagt til oppskrift på pyntekanten og linket til oppskrift på de heklede blomstene nederst i innlegget med selve oppskriften på skjerfet. Hilsen Rita

Anonym sa...

Flott skjerf! Vet du hvor mange cm jeg skal strikke før jeg feller av? Jeg strikker ikke med 2 nøster, men med ulike restegarn...

RitaK sa...

Mitt skjerf er ca 25 cm bredt, før jeg heklet på kanten rundt :-)

Anonym sa...

Flott skjerf som jeg helt klart må prøve meg på :-) Fint at noen legger ut oppskrifter som andre kan dra nytte av :-)

Anonym sa...

Hei! Kjempefint skjerf!:) Er nettopp begynt å strikke det. Den omgangen jeg skal strikke rett, skal jeg strikke vridd rett der hvor kastet var på forrige omg?
Hilsen Maren

RitaK sa...

Hei Maren :-) Nei, jeg strikket bare vanglig rett. Lykke til :-)

Unknown sa...

Nydelig skjerf😊 Har begynt på ett, men mønsteret blir ikke på skrå, det blir rett. Hva gjør jeg feil? Skal jeg forskyve det? Takk for oppskriften😊

RitaK sa...

Hei Runi :-) Mønsteret forskyver seg av seg selv om du starter på samme plass på hver omgang. Sett et merke der du starter, så blir det lettere å passe på. Lykke til :-) Hilsen Rita

Unknown sa...

Ok, da skal jeg prøve på nytt. Tenkte litt på om det kunne være det, men trodde vel jeg hadde kontroll på hva dom var starten😉 Takk for raskt svar😊👍

Anonym sa...

Hei
Har strikket skjerfet (ble veldig pent), og skal begynne på kanten rundt. Hvor stor heklekrok har du brukt?

RitaK sa...

Så hyggelig at du har strikket skjerfet, og liker det :-) Husker dessverre ikke hvor stor heklekrok jeg brukte, da det er 5 år siden jeg laget det, men vil tro 3,5 eller 4 passer til garnet jeg brukte... Lykke til :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...