Sider

16. mars 2014

Ei lue eller to...

Jeg har visst hatt litt dilla på å strikke luer i det siste,
og her er to som står til utstilling hos Lykke,
hvor jeg jobber...

 Dame- og herrelue, helt enkle modeller som er gode å ha på,
og strikket i Mitu fra pt-garn (50% alpakka/50% ull)
Strikkefasthet 22 masker = 10 cm på pinner nr 4.
Jeg brukte i underkant av 2 nøster på ei lue.

Damelua er strikket i beige Mitu, og har fått en "pelsdusk" i toppen.

Herrelua er strikket i grå Mitu, og har fått noen striper
i mørkegrått til pynt nederst.

Begge luene er strikket etter samme oppskrift:
Legg opp 112 masker til damelue, og 116 masker til herrelue.
Strikk 2 rette og 2 vrange på pinner nr 4 i ca 18 cm,
eller til lua er så lang du ønsker den.
Fell av slik:
Strikk 2 rett, 2 vrangt sammen ut omgangen.
Strikk 3 omganger med 2 rett og 1 vrang.
Strikk så 2 rett sammen og 1 vrang ut omgangen.
Strikk 2 omganger med 1 rett og 1 vrang.
Strikk 2 rett sammen ut omgangen.
Nå gjenstår 28/29 masker.
Klipp av garnet, og trekk det igjennom de siste maskene.
Snurp sammen i toppen, og fest trådene.

Hva har du gjort i helga?
Jeg jobbet på lørdag, og i dag har jeg gjort meg ferdig
med ett av vårens mange ryddeprosjekter...

  Den ene kjellerboden vår, fungerer som "fjernlager" for 
sko, ytterklær, sengeklær, duker, gardiner etc.

Dessverre er det så altfor lettvint å slenge ting inn dit,
men nå har jeg fått kvittet meg med masse gammelt skrot,
så da får jeg håpe det holder seg ryddig ei lita stund ihvertfall...

Nå skal jeg slappe av litt,
og så skal resten av kvelden tilbringes på scrapperommet,
i ensomhet blant papir, lim og stæsj...
Ha en koslig søndagskveld du også :-)

3 kommentarer:

MonaV sa...

Fine luene :) Og wow så fint og ryddig du har det Rita.
Her tilbringes også kvelden på scrapperommet :)

Berit sa...

Flotte luer du har strikket! Tusen takk for oppskrifta:)

Unni A sa...

Så flotte luer! Kjempefint med pelsdusk!
Så flink du har vært som har fått ryddet opp i "fjernlageret"! Jeg har så mange steder jeg skulle ha ryddet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, så da blir det ingen rydding... :P Helgen har jeg tilbrakt i hobbykroken min :)
klem Unni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...