Sider

24. januar 2016

Litt krydder i hverdagen...

Før jul fikk jeg en idè om å gi folk jeg kjenner
litt krydder i hverdagen, og satte i sving på kjøkkenet...

Resultat: Hvitløksalt m/urter og Krydderolje :-)

Siden jeg har fått gode tilbakemeldinger,
og til og med forespørsel om oppskrift,
er jeg ikke vond å be, så her kommer den,
men må advare dere mot et skikkelig bilderas...

Rita´s Hvitløksalt m/urter



Du trenger:
4 kg havsalt
1-2 stk (hele) hvitløk
2 potter frisk Gressløk
2 potter frisk Koriander
4 potter frisk Basilikum

Obs!!!
Dette blir en enormt stor porsjon,
så lag gjerne bare 1/4 eller 1/2 porsjon,
om du ikke skal gi bort til veldig mange... ;-)

Legg alle urtene og de rensede hvitløkfeddene i en
hurtigmixer/foodprocessor, og kjør det til en jevn grønn masse.
Tilsett evt litt vann hvis det blir altfor tykt.

Ha dette i en stor bolle, og bland godt med havsaltet.

 Fordel urtesaltet på et par stekebrett,
og la det stå til tørk i stekeovnen på 50 grader natta over,
og med ovnsdøra på gløtt for å slippe ut fuktighet....
(obs! Blir sterk lukt i huset!!!)

Fyll på små tette glass (mine er ca 2 dl),
og bruk det som krydder på det du har lyst til
(poteter, bruchetta, suppe osv. osv...)

Rita`s Krydderolje



Du trenger:
God kaldpresset virgin olivenolje
The Spice Tree "Cafè de Paris" krydderblanding
Hel Rosèpepper
Hvitløk

Jeg brukte tette flasker på ca 3,5 dl.

2 ss Cafè de Paris- krydder 
1 ss Rosèpepper
1 fedd hvitløk delt i 4 biter
Fyll opp flasken med god olivenolje.

La dette stå i romtempratur et par uker,
sånn at krydderet setter smak på olivenoljen.
Snu gjerne litt på flaskene innimellom.
Bruk det som olje på salat,
pensle det på kjøtt før steking osv. osv...

Hyggelig om noen har lyst til å lage
hvitløksaltet eller oljen min,
og veldig fint om dere gir meg tilbakemelding
om deres favorittmåter å bruke det på...
Lykke til :-)

7 kommentarer:

Janne sa...

Dette så utrolig godt ut. Takk for at du deler. Dette må jeg bare prøve en gang. Fikk en flaske salt med hvitløk og chili som smaker himmelsk når jeg har det i maten. Den er så nydelig i sin nydelige rosa farge. Det vil jeg anbefale deg og prøve en gang, men har dessverre ikke oppskriften.

Ønsker deg en fin uke!

Marianne H sa...

Supert, heldige de som fikk gave av deg. lekkert pyntet var de og.
Ha en fin dag, klem :)

Unni A sa...

Wow! Hva du kan, Rita! Og ikke minst gidder.... :) Imponerende! Flinke deg!
klem Unni

MonaV sa...

Mmmmmm og tusen takk for oppskrift Rita:) Krydderoljen er en stor favoritt her i huset og flaska er nesten tom. Må nok til pers sjøl nå skjønner jeg:):):)

Pinklady 68 sa...

Litt krydder i hverdagen er aldri å forakte:-) Takk for at du deler fine oppskrifter. Kjempefin gave:-)

Ha en fin dag!
Klem Laila.

Anonym sa...

Kan jeg spørre om hvor du kjøper cafe de paris krydderet? Den oljen høres kjempefristende ut:-)

RitaK sa...

Cafe de Paris spice mix krydderet er av merket The Spice Tree. Jeg har kjøpt det på Lasse Liten på CC Gjøvik, men vil tro du finner det andre steder også. Lykke til :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...